Vervolg op de eerste weken Saalbach-Hinterglemm.

23 januari 2015 - Saalbach-Hinterglemm, Oostenrijk

Zo dan, meine Damen und Herren, daar ben ik weer!

Na weer een kleine stilte van mijn kant, vond ik het wel weer hoog tijd voor een update. Ik was ook nog allerlei dingen vergeten te vertellen over de eerste weken hier, dus ik heb nog steeds genoeg stof tot schrijven..;)

Om te beginnen, een van de twee eigenaren (Derco) is tevens de chefkok (zonder koksopleiding overigens) en kan ont-zettend goed koken. Nou heb ik de enorme mazzel dat ik vaak meehelp met het diner uitserveren etc., hij vind het namelijk tof dat ik redelijk wat van eten weet en laat me vaak allerlei dingen proeven. "Kijk Bart jonge, dit vind jij lekker, heerlijk stukje eendenborst" en nog veel meer van die voorbeelden. Ik ben dus zeker niet ondervoed hier haha. Aan de andere kant, het cliché verhaal van het aankomen door de braadworsten en patat gaat zeker ook niet op. Je loopt hier veel, trappen op en af, en bent eigenlijk altijd wel bezig. Maar meer daarover straks. Wat betreft het eten, er wordt goed gekookt voor de mensen hier. Goed culinair eten, met meestal toch ook een duidelijke Oostenrijkse rode draad. Van 'kaiserschmarren' en 'kaasnocken', tot 'spätzel' en hertengoulash. We hebben hier geen dinerkaart, maar elke dag een ander (dag)menu. Mooi voorbeeld van de passie van de chefkok die hij met mij wil delen, is de hertengoulash. Hij vraagt mij ook vaak wel eens, "wat mis jij hier nou voor smaken?" of gewoon in het algemeen wat ik nou nog eens zou willen dat geserveerd werd. Nou vind ik 'wild' altijd iets hebben, er zit een bepaald karakter of verhaal achter vind ik. Net zoals sommigen ook hebben bij dranken als whisky, wijn of port. Dus ik stelde voor om eens een mooi stukje wild te serveren..Hier is bijna geen haas te verkrijgen, maar daarentegen is er hert genoeg hier. En dus werd het uiteindelijk een mooie hertengoulash.

Trouwens, eergisteren ben ik met Derco een dagje wezen skiën. Bewust wat rustiger pistes opgezocht, en eerlijk waar hè, wat is dat toch heerlijk..Lekker in de natuur, geweldig uitzicht, zon met een fris windje, en sommige pistes gewoon letterlijk voor onszelf. Tussendoor móest ik (uiteraard) bij een 'Alm' de wildschotel proberen, en uiteindelijk kwamen we via een 'talabfahrt' zo rechtstreeks bij het chalet weer uit. Even douchen en een bakje koffie, en daarna nog even een avondje aan het werk. Daarna kon ik de slaap goed gebruiken trouwens haha.

Oja, nu zijn we aangekomen bij het kopje werk;) Het werk hier is eigenlijk erg allround. De belangrijkste dingen zijn 's ochtends het ontbijt, daarna de kamers opfrissen, dan vaak eventjes niks, en vanaf een uurtje of 16.00 gaan we weer verder. Dan gaat de 'stube' (bar) open voor de mensen die terugkomen van het skiën. Dat gaat dan langzaam over in het diner. Daar hoort dan vaak een mooie wijn of ander drinken bij. Ondertussen moet er gelopen worden met het 3-gangen diner. Ná het diner moet de keuken schoon , en mag iemand de bar doen tot een uurtje of 00.00 of 01.00. Dat zijn zo ongeveer de belangrijkste werkzaamheden op een dag. Daarbij doet niet iedereen iedere dag ál deze werkzaamheden hoor, we wisselen vaak wel af met wie vroeg begint en wie laat eindigt. Dus ik mag niet klagen:)

Voor de rest, tja het is eigenlijk allemaal al routine geworden. Ik zit hier nu al bijna 5 weken, dus na volgende week zit ik al ongeveer op de helft van mijn tijd hier. Het gaat hard!

Trouwens, in deze witte winterse omgeving is skien natuurlijk helemaal geweldig (zie eerder), maar ook 'simpelweg' de natuur ingaan is heel vet. Paar dagen geleden ben ik op m'n vrije middag helemaal het dal ingeweest. Saalbach en Hinterglemm zijn twee dorpen vlakbij een dal, het Glemmtal, vandaar ook de naam Hinterglemm, letterlijk: Achter het Glemm. Dat Glemmtal ben ik dus in geweest, vanaf Lengau, de laatste paar huisjes voor het dal. Ik heb er ook wat foto's van gepost trouwens, zitten hele mooi bij!

Voor nu ben ik weer even uitgeschreven. Nog één heel belangrijk nieuwtje: M'n ouders en broertjes komen hier binnenkort ook langs!!:D Over 2 weken al! Heel vet, je kunt nog zo veel schrijven en vertellen, maar je moet het hier gewoon zien en meemaken..

Tot later!

Ciao!

1. Audrey:
    23 januari 2015
    Hé Bart,

Leuk je verhalen te lezen! Sjonge, ik krijg ook spontaan zin in sneeuw, skiën en eten in Oostenrijk ... Je ouders nog plekje over in de auto??